LOGOPEDIA

W naszym przedszkolu jest organizowana pomoc logopedyczna dla dzieci, prowadzona w formie zajęć logopedycznych - indywidualnych, dla dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym oraz zajęć grupowych.
Założeniami zajęć logopedycznych jest min;
-usuwanie zaburzeń mowy (wad wymowy, jąkania i innych)
-przywracanie mowy w przypadku jej utraty (tzw. afazji)
-stymulowanie rozwoju mowy i wyrównywanie opóźnień tego rozwoju
-podnoszenie sprawności językowej
-współpraca z domem dziecka i nauczycielami wszystkich grup wiekowych

Typowymi elementami terapii logopedycznej
są:
-ćwiczenia sprawności narządów artykulacyjnych (bardzo lubiane przez dzieci „zabawy -buzi i języka”)
-ćwiczenia oddechowe i fonacyjne
-ćwiczenia w rozumieniu i nadawaniu mowy (tu także ćwiczenia artykulacyjne)
-ćwiczenia słuchu fonematycznego.


Zajęcia prowadzi nauczyciel logopeda Beata Godoń.

Zajęcia odbywają się
W przedszkolu w poniedziałek-zajęcia indywidualne godz. 7.45 lub 14.00
środa - zajęcia grupowe - grupa starsza 7.45 lub 14.00
czwartek- zajęcia grupowe-grupa młodsza 7.45 lub 14.00
W szkole we wtorki po południu godz.14.00
Kwadrans przed każdymi zajęciami logopeda jest dostępny do dyspozycji rodziców.

Daty i godziny zajęć mogą ulec zmianie.

....................................................................................

ZACZNIJMY OD ODDYCHANIA....

Oddychanie jest naturalną czynnością fizjologiczną, niezbędną do życia.
Obok umiejętności prozodycznych( odgryzania, przeżuwania, połykania) bardzo ważną dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania aparatu artykulacyjnego.

Poprawnym sposobem oddychania jest oddychanie przez nos i oddychanie tzw. przeponowe.
By docenić moc prawidłowego oddechu, wystarczy zdać sobie sprawę z kilku faktów:
– podczas głębokiego oddechu organizm pobiera nawet do 10 razy więcej powietrza niż przy oddechu płytkim,
– spokojny, głęboki oddech usprawnia pracę układu limfatycznego,
– ponad 70 proc. zbędnych dla organizmu substancji i toksyn jest usuwanych podczas oddechu,
– mózg zużywa 80 proc. wdychanego z powietrzem tlenu,
– długi, świadomy oddech opóźnia procesy starzenia,
– bez pożywienia można przeżyć 3 tygodnie, bez picia 3 dni, a bez oddechu tylko 3 minuty.

A teraz kilka wskazówek...ćwicz z dzieckiem
Usiądź na brzegu krzesła lub w siadzie skrzyżnym. Wyprostuj kręgosłup, zrelaksuj ramiona, zamknij lub przymknij oczy, dłonie ułóż na kolanach, palec wskazujący i kciuk stykają się. Zacznij oddychać przeponą: przy wdechu napełnij brzuch powietrzem jak balon, przy wydechu wypuść je. Obserwuj, jak brzuch faluje wraz z oddechem. Miej świadomość każdego wdechu i wydechu. Zrób przynajmniej 10 takich oddechów. Ćwiczenie powtarzaj przynajmniej raz dziennie. Pamiętaj o ramionach.....nie unosisz ich!
Wydaje się to banalnie proste, prawda? Ale to ćwiczenie oddechowe koordynuje pracę półkul mózgowych, wspomaga pamięć i koncentrację, redukuje napięcie, regeneruje i harmonizuje system nerwowy. Szybko uspokaja i odpręża no i jest dobrym początkiem ćwiczeń warunkujących poprawną wymowę.
No to jak już zapanujemy nad naszym oddechem to zaczynamy ćwiczenia oddechowe.
Oto kilka prostych ćwiczeń dla dzieci i ich Rodziców.
1. Chłodzenie gorącej zupy-dmuchanie na dłonie.
2. Wąchanie kwiatów, zapachów, potraw, kosmetyków.
3. Dmuchanie na zmarzniętą szybę, chuchanie na zmarznięte ręce
4. Zdmuchiwanie kropli deszczu, płatków śniegu, piórek, listków w czasie zabaw w i podczas spacerów.
5. Nadmuchiwanie balonów.
6. Nabieranie powietrza nosem przy zamkniętej buzi i wypuszczanie przy jednoczesnej artykulacji głoski np. /s/ lub /f/.
7. Zdmuchiwanie chrupek, piłeczek, kawałków waty z gładkiej a następnie szorstkiej powierzchni.
8. Dmuchanie na płomień świecy tak, aby go nie zgasić.
9. Dmuchanie na styropianowe zabawki, papierowe łódki pływające po wodzie (zabawa “Zawijanie do portu”).
10. Puszczanie baniek mydlanych. Dmuchamy na zmianę:
długo – krótko – jak najdłużej
słabo – mocno – jak najmocniej (gotuje się, kipi)
11. Dmuchanie na wiatraczki, skrawki papieru,waty.
12. Gwizdanie- wypuszczanie powietrza przez dziubek
13. Dmuchanie na paski papieru lub wycięte z kolorowego papieru zabawki (zwierzęta, kwiatki, listki, gwiazdki itp.) umieszczone na nitkach i umocowane na stelażu, tak aby jak najdłużej utrzymały pozycję wychylną.
14. Dmuchanie do celu, np. papierowych, styropianowych lub zrobionych z wacików zabawek (rybki do stawu, pająk na pajęczynę, myszki do norki, pies do kości itp.).
15. Dmuchanie na wycięty z papieru grzebień, od strony lewej do prawej, tak, aby na jednym wydechu wychyliły się wszystkie zęby grzebienia.
16. Oddychanie w pozycji leżącej z zabawką ułożoną na brzuchu (“Kołysanka”).
17. Naśladowanie na jednym wydechu śmiechu różnych osób np. dziewczynka: hi, hi, hi, chłopiec: ha, ha, ha, staruszka: he, he, he, mężczyzna: ho, ho, ho.
18. Fonacja samogłosek lub spółgłosek /s, z, sz, ż, w, f/ na jednym wydechu podczas zabawy np. jazda samochodu z przedszkola do garażu, droga ślimaka z lasu do domu itp.
19. Zabawy fonacyjne samogłoskami aaa..., ooo...., uuu..., eee.., yyy ..., iii ...
20. Łączenie samogłosek w pary, po trzy aż do sześciu: aaauuu, aaaooouuu itp.
21. Liczenie na jednym wydechu 1, 2, 3, 4, 5....
22. Wyliczenie na jednym oddechu jak najwięcej wron :
„Jedna wrona bez ogona
druga wrona bez ogona
trzecia wrona bez ogona
(...)
a ta jedenasta, wrona ogoniasta.


A OTO PROPOZYCJE ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH APARAT MOWY
Gimnastykę aparatu mowy rozpoczynamy od najprostszych ćwiczeń stopniowo zwiększając ich trudność. Na początku możemy wykorzystać naturalne sytuacje:
pozwólmy dziecku po posiłku wylizać talerz językiem jak kotek,
posmarujmy dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym lub dżemem i poprośmy, aby zlizał je dokładnie kiedy dziecko ziewa nie gańmy go, lecz poprośmy, aby ziewnęło jeszcze kilka razy,lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze,przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno,
podczas rysowania poprośmy dziecko, aby narysowało językiem kółko (dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust).
Dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, żucie pokarmów a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
Z małymi dziećmi ćwiczenia prowadzimy w formie zabawowej. Skuteczną i atrakcyjną formą ćwiczeń aparatu mowy są zabawy fabularyzowane w czasie których dzieci naśladują za pomocą warg i języka ruchy zwierząt czy różne czynności.
Ćwiczenia usprawniające wargi;
Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które pękają przekłute palcami ).
Całuski - usta układamy w "dziubek" i cmokamy posyłając do siebie buziaki.
Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
Zmęczony konik - parskanie wargami.
Podwieczorek pieska - chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.
Kto silniejszy? - napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę. Uwaga - dajmy dziecku szansę wygrania zawodów.
Rybka - powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby "zamknięte"
Świnka - wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki.
Wąsy - wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.
Drzwi do domu - buzia to domek krasnoludka, a wargi to drzwi do domku. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.
Straż pożarna - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o, i u, a u
Suszarka - utrzymywanie przy pomocy warg słomki, wciąganie powietrza nosem, wydychanie przez słomkę na dłoń (odczuwanie ciepłego powietrza).
Pojazdy - naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, samochodu.itp.
Ćwiczenia usprawniające język (pionizacja)
Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp.. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych.
Zlizywanie np.nutelli, odklejanie kukurydzianego chrupka z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
Konik - naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.
Karuzela - dzieci bardzo lubi kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
Chomik - wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
Malarz - maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
Żyrafa - ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
Słoń - ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.
Ćwiczenia żuchwy
Zamykanie i otwieranie domku - szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
Grzebień - wysuwanie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
Krowa - naśladowanie przeżuwania.
Guma do żucia - żucie gumy lub naśladowanie.
Ćwiczenia podniebienia miękkiego
Zmęczony piesek - język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.
Chory krasnoludek - kaszlenie z językiem wysuniętym z ust.
Balonik - nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
Biedronka, parasol, sukienka itp. - przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek biedronki...
Śpioch - chrapanie na wdechu i wydechu.
Kukułka i kurka - wymawianie sylab:
ku - ko, ku -ko,
uku - oko, uku - oko,
kuku - koko, kuku – koko.

A to propozycje zabaw słowno- ruchowych
„RĄCZKI, NÓŻKI”
Rączki robią klap, klap, klap
Nóżki robią tup, tup, tup
tutaj swoja główkę mam,
a na brzuszku sobie gram.
Buźka robi: am,am, am
Oczka patrzą tu i tam
Tutaj swoje uszka mam,
a na nosku sobie gram.

CO MÓWIĄ ZWIERZAKI?
Co mówi bocian, gdy żabę zjeść chce?
Kle kle kle
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum?
Kum kum kum
Co mówi kaczka, gdy jest bardzo zła?
Kwa kwa kwa
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał?
Miau miau miau
Co mówi kura, gdy znosi jajko?
Ko ko ko
Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku?
Ku ku kukuryku
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce?
Mee mee mee
Co mówi krowa, gdy brakuje jej tchu?
Mu mu mu
Co mówi wrona, gdy wstaje co dnia?
Kra kra kra
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał?
Hau hau hau
Co mówi baran, gdy jeść mu się chce?
Bee bee bee
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic! Przecież ryby nie maja głosu.

Dzieci ilustrują ruchem, gestem treść wierszyka,dorosły recytuje cały wiersz(

MIŁEJ I OWOCNEJ PRACY


Przypominam! ĆWICZYMY CODZIENNIE !!!!!
Wystarczy po 5- 10 minut na początek.
Przedszkolowo.pl logo